‘Zorggat’ artrosepatiënten

Tijdens mijn laatste skivakantie sprak ik een zestiger, een sportieve, intelligente man en een uitstekende skiër, die vertelde dat hij artrose had in zijn knie, maar zich eigenlijk geen raad wist. Hij was bij de orthopeed geweest, die de diagnose bevestigde en hem vertelde dat er nog geen reden was om te opereren. “Kom over vijf jaar maar terug”, was de boodschap. Ondertussen had hij veel pijn bij het lopen, had geen idee of hij nu wel of niet mocht sporten, ging niet terug naar de huisarts, die had hem toch al doorverwezen, en ging niet terug naar de orthopeed, want hij mocht pas over vijf jaar terugkomen. En zo modderde hij al een jaartje aan.

Pijn is vervelend, maar er geen raad mee weten is pas echt vervelend! En dat terwijl het niet zo ingewikkeld is om goede informatie te geven. Een paar minuten tijd van de orthopeed en een verwijzing naar een fysiotherapeut of terug naar de huisarts, een informatief gesprek met een gespecialiseerd verpleegkundige of praktijkondersteuner, of informatieboekjes over artrose en de behandelmogelijkheden, zouden bij deze zestiger het verschil hebben gemaakt.

Daarom is het zo belangrijk dat behandelaars uit de eerste en tweede lijn goed met elkaar samenwerken, zoals in zorgnetwerken als ArtroseZorgnet, en elkaar weten te vinden. Wij als artsen moeten ons ervan bewust zijn dat alle patiënten behoefte hebben aan goede informatie.

En patiënten met artrose? Is uw consult met uw huisarts of specialist te kort geweest? Zijn uw vragen niet beantwoord? Heeft u klachten en weet u niet hoe ermee om te gaan? Laat het er niet bij zitten. Ga terug naar uw (huis)arts en laat u goed informeren, zodat u weet hoe u verder kunt en wat uw vooruitzichten zijn.

Willemijn Noort-van der Laan,
reumatoloog